torsdag 3 juni 2010

Morgonkrönika: Hiphopen trotsar jantelagen

Minns ni Dogges Cykel På Köpet-kampanj för ElGiganten? A reminder:



Ja, så såg det ut när den forna Latin Kings-medlemen tipsade om hur man som kund hos ElGiganten kunde få just en cykel på köpet när man inhandlade diverse varor. Som en dator till exempel. Eller varför inte en stereo?
Men vad mycket skit han fick, Dogge Doggelito. Det är ju som bekant inte särskilt respektingivande att i cykelbyxor använda sina rimtalanger för att sälja hemelektronik. Eller kanske ens sälja något alls som inte har med hiphopkulturen att göra. Om hiphopartister väljer att förknippa sig med ett varumärke, brukar det vanligtvis vara något som associeras direkt med hiphopkulturen eller med en lyxig och överdådig livsstil. Nu tänker jag främst på amerikanska artister, eftersom vi i Sverige tyvärr inte har nöjet att kunna räkna hiphopen till en lika accepterad del av populärkulturen som i det stora landet i väst, och på så sätt kan vi inte räkna med att se exempelvis Looptroop Rockers göra reklam för Ikea. Inte än i alla fall. Förvisso finns det hiphopartister som i USA gör reklam för varumärken som i sig inte har särskilt mycket att göra med musiken (märken som Pepsi eller Heineken), men det är inte riktigt relevant för den här tankeställaren.



Jag såg Petters reklamsnutt för tv6 inför hockey-VM 2010 och slogs direct av någon slags bekant förvåning. Det var en Cykel På Köpet-förvåning. Jag minns när jag talade med en vän om Dogges reklam och min polare svarade något i stil med att allt är ett hustle och man måste se till att ta vara på allt man får. Och skita i att folk tycker att man säljer sig. Man har inte råd att ha principer som står i vägen för den ultimata reklamen: Den som får ens eget ansikte att synas.
Främst kanske: Man har inte råd. Punkt.
Det finns få artister på den svenska scenen som idag kan luta sig tillbaka och leva endast på sitt artisteri. Även de som kan det, måste ha tentaklerna ute och projekt att kunna falla tillbaka på. För vad man än vill kalla det, oavsett om det är att sälja sig eller kompromissa om sin artistiska vision, så är det ständigt en fråga om att hustla. Make ends meet och sträva efter att alltid ha det bättre. Hiphopen trotsar jantelagen, och om det är någon som är mer än postivit inställd till detta, så är det Petter Alexis Askergren.



//This is how I feed my family, so I'm not gonna forfeit

ps. mer om Dogge här.

2 kommentarer:

  1. Länka hellre till: http://magasinetnovell.se/2010/02/10/vad-hander-len/

    Som Aftonbladet snott hela inslaget av. Grym tidning som förtjänar hype!

    SvaraRadera