torsdag 23 juni 2011

Videobonanza med Basgränd, Mächy och Adam Tensta!

Det går i perioder. Ibland får vi inte se en enda, och ibland kommer det ut flera stycken samma vecka. Musikvideos. Det här roliga fenomen som kan se ut lite hur som helst beroende på budget, idéer, tanke, stil.
Jag har valt tre stycken här som jag tycker skiljer sig markant, men är lika underhållande oavsett kontrasten.

Vi börjar med Basgränds Chilla Galet. Killarna med den galna old-schoolviben släpper mixtape och också en video som är, i all sin enkelhet, sjukt rolig! Hela 'hemmagjord'-grejen är klockren som kontrast till crewets kläder och attityd. Det enkla mot det helt galna. Plus i kanten för att det här gänget osar Fattaru. Min spontana tanke första gången jag såg Basgränd var att det fanns en risk att hela grejen skulle kännas krystad, men det visade sig vara precis tvärtom: Det är så bra att deras överdrivna swag förefaller helt naturlig och till och med fantastisk. Det är underhållning på hög nivå.

Jag ska vara ärlig. Jag är helt förtrollad.

Deras mixtape finns att ladda ner här!



Nästa på tur är Mächy; Den senaste medlemmen i DBS som tatuerat in kollektivets namn på kroppen. I väntan på EP:n Mächy På Luffen kommer här singeln Rockstarliv som ger oss en inblick i hur det är att vara kung i Skarpan. Självfallet vill du ha denna låt i dina arkiv, så gå in på Streetfashion.se och fixa det nu.
Mächy säger såhär om sin senaste video som är gjord av Raoul Alpkut:

Jag hade en idé så filmade vi två dagsfyllor på söder typ. Jag sa va jag ville vi skulle filma typ så fick ju han göra sin grej me vinklar o shit. Meningen var att videon skulle spegla en vanlig dag med Mächy liksom.

Det bästa med den här videon är att det kunde omöjligtvis spegla en Mächyboogs vardag bättre. Han glider runt, stannar vid puben och vid Systemet, hänger i den ökända Denniz Prime-Bastun, testar hattar och chillar på ett berg. Vi får också en snabbflash från en spelning där publiken extatiskt twistar skiten. I videon syns även bland annat DBSkollegorna Queff, PstQ, Daltone och Toffer.
Varsågoda. Mächy: DBS egna rockstar.



Sist men absolut inte minst, RMHs guldkalv Adam Tensta och den Herr Turk Disco Ruben Sznajderman-regisserade videon till låten Scared Of The Dark. Det tål att nämnas att RUBEN XYZ gjorde videon med hjälp av Maceo Frost. Det är ett ganska vattentätt recept.
Videon, som är inspelad i Nigeria, är enormt psykadelisk och funky! Universum och intergalaktiska skurkar som jagar en ädelsten. Mitt i allt hittar du Adam Taal a.k.a. Adam Tensta och Billy Kraven, rymdvixens, sjuka dräkter, masker och laservapen. Jag gillar att det är en The Mother Saves The Day-historia.
Och jag måste också säga att I close my eyes eyen though I'm scared of the dark är en i mina öron underbar samling ord.



Fler videos åt folket!

/Emilia.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar