onsdag 16 mars 2011

Genus, according to..

I veckan släppte Rapper Ted videon till låten Din Mamma. Mycket naket i de där 3.29 minuterna, och video fick 18årsgräns på Youtube. Och över 12.000 views.
Nöjesguidens Maja Bredberg var snabb med att kritisera eftersom det enligt henne finns en avsaknad av bland annat kvinnlig styrka i den uddlösa videon.

Rapper Teds video är dock något raprelaterat som jag känner att jag inte kan ställa mig bakom. Jag tittade på den och funderade varför den väcker obehag inom mig. /../ Din mamma-videon är fylld av en osäkerhet, en trevande tafflighet, jag ser ingen kvinnlig styrka alls. Det är uddlöst, utan inre drift. Maktlöst och tafatt.

I samma veva uppkommer (och återkommer) i Majas blogginlägg diskussionen om sexism och objektifieringen av kvinnan i hiphopen. Jag respekterar att man kan ha olika uppfattningar om musik, artister och deras videos (tilläggas bör att Maja Bredberg faktiskt tycker om Rapper Teds låt. Det är däremot den Youtube-censurerade videon hon uttryckte sitt missnöje över), men samtidigt känns hela den här diskussionen något förlegad. Vi har gått igenom det här hundratals gånger: Vad menar de när de säger Hoe? Är ordet Bitches menat att vara kränkande?
Maja Bredberg är noggrann med att skriva att hon ofta tvingas förklara att hon lyssnar på hiphop som förminskar kvinnor och att långt ifrån all hiphop är sexistisk. Överlag har hon alla de korrekta argumenten om hur löjligt det är att döma genren som kvinnoförtryckande.
Men att då ta upp Din Mamma-videon som något slags dåligt exempel?
Att man reagerar på någon som Soulja Boy som gjorde sig ett namn med hjälp av en låt som jag inte ens vill ta mig an att förklara, det är något jag kan förstå. Överlag finns det mycket hos den Amerikanska hiphopen som jag är tveksam över, just gällande genus. Men i Sverige, där hiphopklyschor bemöts hårt mot hårt (se Annah Björk-gate) känner jag: Nja, kom loss nu.
Istället för att behandla ett verkligt problem, verkar det vara mer intressant att skapa ett.

Jag blev inte stött av Rapper Teds video. Jag tycker den var rolig och vågad och någonstanns är det synd att Rapper Ted måste förklara att han är grovt emot könsdiskriminering och könsroller....

Den viktigaste jämställdhetsfrågan på den svenska hiphopscenen anser jag vara avsaknaden av kvinnliga artister. Punkt slut. Det finns en stor uppsättning begåvade män, men var är alla tjejer? Jag minns en gång när jag hörde Ametist säga att misstanken fanns att tjejer känner att de måste ha allt i perfekt ordning innan de skickar ut det. Till skillnad från killarna, som ger ifrån sig saker även om det kan fattas lite bearbetning.

Nu kom vi lite off topic.

Det jag försöker säga är att Kvinnan är den nya mannen.

Mächy & Daltone - Längst Fram I Taxfreen by StreetFashionSE

/Emilia.

7 kommentarer:

  1. Fast nu förenklar du lite väl mycket. Tycker den Amerikanska scenen kommit långt mycket längre fram än den svenska i frågan om genus. Bara att se på teoribildningen och det som skrivits i ämnet. Nog för att storleken på land och befolkning spelar en tydlig roll, men ändå, Sverige som det fina exempel på jämställdhets Mecka har jävligt mycket att lära.

    Det handlar inte om rapparna i sig som i detta fallet Ted, utan om strukturen och skrukturen är som bekant svår att rucka. Om vi tar videon till 'Din mamma' lite snabbt eftersom det är den som avhandlas. Speglar typ "vanlig" snubbe med typ "vanlig" syn på saker och ting. Han knullar, han kör, han gör. Nog för att det är en fantasi men kvinnorna i videon är passiva. De agerar inte. De accepterar och tar emot. På så sätt är det en spegel mot hur vårt svenska samhälle i mångt och mycket ser ut. Ted kan inte beskyllas för det annat att de är tröttsamt att se. Ted är subjektet och konstigt vore ju annat, det är ju hans video. Men ta nu LA-gruppen King Fantastics video till 'Why? Where? What?' som motbild. Stjärnan i videon är porrskådisen Kristina Rose: http://www.firstup.se/2010/08/king-fantastic-why-where-what-official.html Men istället för att bara vara objekt är hon subjektet. HON styr, agerar och för handlingen. Även om hon är där i bara skinnet. Det är en väsentlig skillnad även om Teds video inte alls är speciellt utmärkande för hur skevknullad den svenska scenen är.

    För att se det bara att kolla på de svenska hiphopforumen idag. Kvinnor räknas inte alls in aktivt på samma sätt som män. Inte i en värld där de flesta skrivande medier skriver för andra män och helt glömmer bort andelen kvinnliga läsare och lyssnare.

    Annars kan man ju bara att se hur min recension av "Pink Friday" togs emot. Av den manliga hegemonin och även av Ametist. Storm i vattenglaset på Twitter. I USA ligger den på Billboardslistans 1:a plats fortfarande. I Sverige "förstör" hon hiphopen.

    För att ändra på det bär alla ett kollektivt ansvar, det handlar bara om att orka ta det.

    <3

    SvaraRadera
  2. Vad menar du med teoribildningen? Jag skulle vilja säga såhär: Plocka fram vilken hiphoptidning som helst från USA och se om den inte är full med video vixens. Jag håller inte alls med dig om att USA har kommit långt. Kvinnliga rappares starkaste redskap är tyvärr ofta just deras sexualitet. Och inte på det där kaxiga Lil Kim-sättet.
    Maja Bredberg, vars inlägg jag motsätter mig, pekade just på Rapper Ted. Även där håller jag alltså inte med dig om att det skulle handla om strukturer. Överlag handlar diskursen om genus om just strukturer, men detta är inte fallet nu. (Den diskussionen är enligt mig otroligt förlegad dessutom).
    Det här handlade om en musikvideo.
    Du säger att kvinnorna är passiva och bara tar emot. Jag tycker videon handlar om ett dilemma. För övrigt är stora delar av sexscenerna gjorda med girls on top. En liten parentes bara. Är det inte motsägelsefullt att det är Ok om en tjej "styr"?

    När du skriver "skevknullad", hur menar du då? Hur är Ayla skevknullade? Eller LTR? Eller random Bastards? Eller DBS? Nog för att tjejer saknas, men hur är den befintliga scenen "skevknullad"?

    Jag kan hålla med dig om att kvinnor inte har lika stor roll som män. Jag tycker däremot att man ska sluta klaga och bitcha (ursäkta det opassande men ack så roliga ordvalet) över den saken. Brudar borde sluta diskutera om strukturer och bara ge sig ut och vara grymma brudar! Krossa patriarkala mönster gör man bäst genom att agera.

    Och sist men inte minst, Nicki Minaj. Jag minns att du skrivit att Nicki Minaj jobbat hårt för att bli den hon blev, och att du senasre skrev att hon var den senaste produkten ur Waynestallet. Det var en del i recensionen som enligt mig var motsägelsefullt. Utöver att jag inte kan hålla med om det starka betyg skivan fick. Billboard är ingen markör för kvalitet. Menar du att du fick skit i egenskap av att du är kvinna? Det om något är väl en förenkling. Jag har läst saker du skrivit och du är duktig som fan, men den recensionen var något iögonfallande.
    Eller menar du att kvinnliga rappare kritiseras mer för att de är kvinnor? Jo, så är ju ofta fallet MEN: Pink Friday är inte en klockren skiva.

    Jag hatar orden Kvinnlig Rappare. Och ordet Bloggerska. Om alla slutade understryka att vi är kvinnor, och bara förstod att vi är folk, skulle saker bli lite enklare.

    kram hej.
    /Emilia.

    SvaraRadera
  3. Med teoribildning menar jag den diskurs som finns i USA om frågan just hiphop, feminism och genus. Sjukt intressant och läsvärt då många kommer fram till att hiphop inte alls är så sexistisk som dess skeptiker söker påvisa. Denna problematisering och synligörande exitserar inte i Sverge idag vad jag vet (upplys mig om jag har fel) förutom på några få sidor i Ove Sernhedes "Alienation is My Nation" och Strages "Mikrofonkåt". I dessa är män det centrala och kvinnor hamnar som vanligt i periferin även om de får ta mer plats i Strages mindre akademiska alster.

    Nej, Amerikanska mainstreammedier är knappast bättre på kvinnliga aktörer än svenska. XXLs Freshman List exempelvis. Herregud. Dålig och lat journalistik på högsta nivå. Det kollektiva ansvaret åter igen. USA har dock en flora av kvinnliga rappare. Samt en flora som jobbar ihop, vid sidan av Nicki/Kim-beefen. Nu senast Shawnna igår som propsade hårt på separatitiska collabos. Samma med UK. Även om det inte finns lika många aktiva kvinnor så tillåts de som finns att synas. Återkomemr t. detta längre ned.

    För att återgå till Ted-videon. Nu har ju inte sexuella positioner någor att göra huruvida aktiv/passiv man är utanför just sina sexuella preferensramar och sen så är sexet bara sex. Tycker folk kan droppa den biten för det är inte enkom däri kvinnornas passivitet sitter gällande videon och ej det jag regerade på, tar man bort dessa scener är det "aktiva" utrymmet de får ta, minimalt. Fattar egentligen inte alls uppståndelsen kring videon som jag sa innan då den har ett manus som skulle kunna vara vilken trött Malena Ivarsson-insändare som helt. MEN jag kan förstå vad Maja menar. Känslan jag fick av den var just trötthet. Olust. Det är synd på en någorlunda bra låt.

    Om vi bortser från just DEN videon nu, låt oss ta någon video du tycker är halvbra men som är med snubbar du lyssnar på. Ponera att de här snubbarna var kvinnor. Hade de fått samma props? Troligtvis inte. Män kommer gärna undan halvmestyrer med en klapp dunk i ryggen. Kvinnor gör det dessvärre inte. Den manliga hegemonin styr hiphopen i Sverige idag, det kan ingen förneka.

    Med skev menar jag just skev, ojämn. Alltså ojämt fördelad. Skevknullad kanske var dålig ordval. Jag tycker att det är sjukt trist när svenska klickar, crews och bolag ba kör på med snubbar i horder utan att ens tänka att de kunde bli ännu bättre genom att involvera kvinnor. Medveten/eller omedveten exkludering av aktiva kvinnor annat än som bihang, hangarounds eller involverade i projket runt det centrala. Lite som att äta tårta utan grädde. Varför inte fösöka fläska på när man kan?

    Sen orsaken till att kvinnor inte tar för sig på samma sätt, trots att vi har alla medel till att göra det är för att tolkningsföreträdet inte ligger hos oss och då handlar det faktiskt till syvende och sist tråkigt nog om strukturer. Gå in på whoa, kolla aktiva (kvinnliga) svenska rappare på youtube. Kolla hur folk beter sig.

    SvaraRadera
  4. forts...

    Alt är ju inte HELT åt helvete, det börjar ju bli bättre. Blev uppriktigt glad när jag såg hur Gnucci Banana togs emot på Whoa när hon körde med Looptroop på Nyhetsmorgon. Bortsett från några få så fick hon bara bra props.

    Till sist ang. Nicki Minaj. Smak är subjektivt. Så är det. Vad som ger vind i mitt segel ger kanske inte vind i ditt osv. Alla vet det. För mig är "Pink Friday" samma milstolpe som Queen Latifahs "All Hail the Queen", Mc Lytes "Lyte as a Rock" och Lil Kims "Notorious". För det är därifrån jag kommer. Vad jag menade var att oavsett om man gillar KanYe West eller inte så kom inte samma oppostion för "MBDTF" för att är mer accepterat att mannen med hybris gör historia. men så fort en kvinna man inte riktigt är helt investerad i ska helt plöstigt alla öppna pajhålet och spotta spe.

    "Jag hatar orden Kvinnlig Rappare. Och ordet Bloggerska. Om alla slutade understryka att vi är kvinnor, och bara förstod att vi är folk, skulle saker bli lite enklare."

    Är helt med dig där. Bloggerska. vad är det+ Tänker typ på en ful sammasättning av sko och bloggare. Dock ser jag en poäng med postiv särbehandling och separatism. Förstår också vitsen med att just ta tillbaka och omvärdera ord och göra nya som FemCee men det handlar ju om vem som använder dem.

    SvaraRadera
  5. Hihihi.

    http://www.youtube.com/watch?v=VZm6G4m-T3c

    http://www.youtube.com/watch?v=EWb4lblxD3A

    http://www.youtube.com/watch?v=TELjZ0IIogU

    SvaraRadera
  6. Tee The Employee kommentar von oben är ju bara ett ypperligt exempel på hur medvetandenivån måste höjas.

    Typ "nu ska jag fyndigt posta tre lite lagom 'sexistiska' låtar för att provocera likt en moderat version av Kissie". Synd för dig Tee at ptja, grattis? Du lyckades pricka in några av mina favoirlåtar? En av de roligaste intervjuerna jag gjort har varit med just Craig Diamonds när han fick betygsätta ass and titties.

    Vidga din analys, att vara medveten om genus och könsmaktsystem betyder per se inte att sitta och headnoda i takt till Public Enemys oral journalism och annan mer uttalad politisk hiphop och inte kunna se distiktionen mellan sexuellt explicit musik och verklighet men ändå kan se hur det hänger ihop.

    mvh /Face Down First UP!

    SvaraRadera
  7. Nja du, Felicia. Jag ville väl mest på mitt trademark lite internt navelskådande sätt påvisa diskrepansen i att man som kille kan vara helt inne på skoj-misogyn ghettobass-musik och ändå vara den som springer och hämtar vakten när en packad idiit trakasserar ens tjejkompis på klubben.
    http://dingrinn.blogspot.com/2010/08/you-see-me-hi-hater.html

    Jag förstår dock att du drog den slutsatsen du gjorde i och med att du inte känner mig, men det är helt okej. Ha det gött!

    SvaraRadera