torsdag 9 december 2010

Läcker som Wikileaks

Fem minuter efter att artister släppt något, börjar folk fråga Jaha, vad har ni på gång nu då?.
Vi glömmer ofta bort att de suttit där och mastrat och mixat och pillat fram och tillbaka med samplingar och allt vad det heter. Vi ser ju slutprodukten och tänker inte på all tid det måsta ha tagit att avla fram detta kärleksbarn.
Jag är ju själv sån. Så fort Queff & Denniz Prime släppte Greetings From Russia, frågade jag dem vad som händer härnäst. Jag menade givetvis, lika hetsigt som alla andra, om de jobbade på ny musik. Svaret var då att producenten Denniz Prime ville göra låtar som påminde om Pax Pax Pax och att rapparen Queff inte riktigt var med på samma noter.
Citat (Queff till Denniz Prime, ur intervjun på Whoa.nu): Vill du göra en så klubbig skiva? Är du sjuk i huvet eller?

Idag hade jag iallfall äran att få en del av mina frågor besvarade. När man frågar Vad händer härnäst, brukar folk svara att de ska jobba med att pusha sina grejer så mycket de bara kan. Och det kan man förstå. Men det man själv undrar, är JOBBAR NI PÅ NÅGOT NYTT? Artisternas inställning är ofta att nu när de äntligen har släppt ifrån sig sin gullunge, måste de fokusera på att hypa den. Ny musik kommer när den kommer.
Men jag har vetat ett tag nu, att Queff klurat på nya och egna grejer, trots att Greetings inte hunnit svallna. Idag fick jag iallafall spetsa öronen till a baby in the making. Queff har jobbat på ett soloprojekt som kommer efter nyår, och det är med enorm glädje jag kan säga att ärligare rap har jag inte hört på länge från svensk håll. "Självutlämnande" är inte ett ord som räcker till. Jag vill inte vara blödig, men förutom alla samarbeten och alla snygga musikaliska inslag, kastar själva rappen in lyssnaren i Queffs hjärna. Och kanske viktigast, det är som att kastas in i Queffs liv. Och då ska ni veta att jag bara fått lyssna på en bråkdel.
När rappare säger Jag tror inte att folk är redo för det här brukar jag skaka lite på huvudet och tänka Vad finns det att vara redo för när alla tror att ingen är redo för något?

Men,
gällande Queffs nya
så tror jag fan inte folk är redo.

Godnatt.

/E.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar