söndag 12 december 2010

Ta ansvar innan röken lagt sig.

Jag brukar inte använda den här bloggen för annat än sådant som har med musik att göra.
Men dagen till ära gör jag ett viktigt undantag.
Varsågoda.


Det är med en stor magvärk och kanske större oro jag skriver det här. Det känns nämligen i luften, och jag ser det i alla slags sociala medier; häxjakten är igång. Det spelar ingen roll att det ännu inte blivit bekräftat vilka kopplingarna det finns mellan terrordåden i centrala Stockholm, och islamistiska fundamentalister. Det spelar ingen roll. Spöket finns där redan, och nu är folk rädda. Det kallas media hype.
Under förmiddagen ringdes jag upp av en bekant som arbetar som journalist på Sveriges Radio. Hon försökte lugna mig efter att hon läst på min Twitter att jag hittat blogginlägg skrivna av en av mina klasskamrater, där det står att hon är rädd att hon kommer mördas av muslimer med kniv som vill komma himlen och få 97 jungfrur, eller att hon nu är rädd för att åka tunnelbana eftersom mannen i turban bredvid henne kanske har bomber på sig.
Min bekant försökte lugna mig, och sa att det inte är någon idé att bemöta sådana fördomar med ilska (vilket för mig förefaller naturligt), utan att jag lugnt och sansat måste förklara för min klasskamrat att hon sårar många genom att uttrycka sig på det sättet. Men jag studerar på JMK! Gamla journalistikhögskolan! Det betyder med andra ord, att jag studerar med de som i framtiden kommer sitta och klippa och klistra inslag till Rapport och Aktuellt. Vännen på SR gjorde mig uppmärksam på detta, och jag ryser av tanken. Pluggar jag tillsammans med folk som i dagsläget är ”rädda” för muslimer, och som om några år kommer jobba med större mediala forum? Vad betyder det för den framtida mediabilden? Vad betyder det för den öppna och fria journalistiken? Vad betyder det för mig som trots allt har en renodlat idealistisk bild av att media ska förhålla sig opartisk till sina produktioner?
Utöver det, hur ska jag vara lugn och sansad? Hur ska jag kunna förklara för min bloggskrivande klasskamrat att hon ”sårar många” när hon spyr ut fördomar som får den mest renavlade Sverigedemokraten att rycka till. ”Det handlar om att hon hamnat fel. Hon vet inte bättre” säger min journalistvän.
Men det går jag inte med på. Det är en alldeles för enkel ursäkt.
Det handlar om något annat. Och jag tycks mig ana vad.

Men först kommer nästa skrämmande tanke.
Fortfarande med min SRvän i luren, säger jag att jag blir fruktansvärt arg när jag upptäcker att människor är så ovettiga i sina fördomar om muslimer.
Min vän ger ifrån sig ett litet skratt över telefon, och säger: ”Ja, och du är ju judinna!”

Jag funderar en halv sekund på vad det betyder. Att jag är judinna.
Betyder det att det är överraskande att jag inte är ”rädd”? Betyder det att det är överraskande att jag inte har samma fördomar som min klasskamrat?
Det är nog snarare tvärtom vill jag hävda.
Det är just eftersom jag är judinna som jag inte är rädd. Det är eftersom jag är judinna och eftersom jag vet hur mycket fördomar påverkar människor, som jag inte är rädd.
Det är eftersom jag är judinna som jag vet att vi alla nu bär ett ansvar att ställa oss på våra abrahamitiska syskons sida och konfrontera den gemensamma fienden: Rädslan. Och försöka slå ner det som är farligast i nuläget: Fördomen.

Emilia Melgar.

8 kommentarer:

  1. Sjukt bra inlägg och blogg! Du inspirerar :)
    Keep up the good work!

    kramar

    SvaraRadera
  2. Håller med helt och hållet!

    SvaraRadera
  3. Vissa saker är så allvarliga att man inte har nåt annat val än att driva med dom.

    http://www.youtube.com/watch?v=TGEY8cZuGF4

    SvaraRadera
  4. riktigt bra inlägg. Var ett läskigt inlägg som din klasskamrat hade skrivit. Rädsla är första steget mot särbehandling och rasism. Viktigt att belysa våra fördomar när de är så felaktiga.

    SvaraRadera
  5. Stor humor att du är rädd för vilka som jobbar inom media i framtiden, med tanke på vilka som jobbar där nu...

    Den totala vänsterdominansen inom media - tror du på fullt allvar att de som sysslar med att "klippa och klistra inslag till Rapport och Aktuellt" idag är helt objektiva?

    ...Fast det är klart, du uppskattar väl hur klippandet o klistrandet går till i dagsläget.

    Du är judinna säger du, vad tycker du om hur judarna behandlas i Malmö?

    SvaraRadera
  6. Tack alla ni, för er fina respons!
    Det är alltid viktigt att ta diskussionen när den kommer, och inte skygga undan även när det kan kännas tungt. "Tungt" säger jag, eftersom hon som författade inlägget faktiskt går i min klass och är en helt vanlig ung tjej.
    Tack, för att ni tänker som jag, och för att ni vet att ignorans inte är att tolerera.

    Och nu,
    Anders:
    Ja, jag "säger" att jag är judinna, eftersom jag ÄR judinna. Du får gärna förklara vad du menar med "Fast det är klart, du uppskattar väl hur klippandet o klistrandet går till i dagsläget." Vad får dig att skriva så?
    Den "totala vänstervridningen" du talar om, är för mig inte en helt sanningsenlig beskrivning av mediasverige. Du kan alltid välja om du ska läsa DN eller SvD, exempelvis. Alla vinklar finns. Det är bara att leta. Det är klart att det inte finns någon total och absolut objektivitet, men en journalist bör alltid sträva efter opartiskhet ändå. Att i det fallet redan i förväg gå in i en studio eller ta pennan i hand med ett färgat sinne, kan vara farligt. (Public Service SKA vara neutralt).
    Det är därför det är viktigt att diskutera om våra fördomar, och reda ut dem.

    Gällande judarna i Malmö, läste jag faktiskt om situationen i senaste numret av Judisk Krönika. Det är skrämmande att antisemitismen ökat, men svaret är även där att INTE låta rädsla styra. Jag har Davidsstjärna på mig varje dag. Vill någon fråga mig om något, varsågoda.

    Utan kommunikation är vi ingenting.

    Emilia.

    SvaraRadera
  7. Det här tyckte jag var rätt så jävla klockrent i sammanhanget:

    http://trettioplus.blogspot.com/2010/11/ar-solidariteten-utdod.html

    SvaraRadera