söndag 15 maj 2011

Det handlar fan om common sense.

Jag minns med skräckblandad förtjusning Aftonbladets Johannes Björk i Juli 2008, och hans artikel om Nas-låten ’Black President’. Ensam Mot Obama hette det beviset på dålig journalistik, och handlade om hur New York-rapparen påstods inte dela majoriteten av den amerikanska hiphopscenens kärlek till den nyvalda presidenten.
Artikeln inleddes då med följande ord:

När det amerikanska folket nu är på god väg att installera sin första afro-amerikanska president höjs en kritisk röst från ett minst sagt oväntat håll.
Den legendariske New York-rapparen Nas går emot en i princip odelad amerikansk hiphopscen som deklarerat sitt stöd för Barack Obama.


Spännande försök från Johannes Björk. Synd bara att Quote-bossen Axel Björklund var snabb som ögat på Aftonbladets miss, och svarade med ett inlägg på DN På Stan-bloggen, där han retoriskt lavetterade stackars Johannes:

För den som lyssnat på ”Black President” är det fullständigt uppenbart att det är en pro-Barack Obama-låt. Refrängen fortsätter ”Yes we can change the world”, första versen slutar ”America, surprise us / and let a black man guide us” och hela låten avslutas med ” It is my distinct honor and privilege to introduce the next President of the United States: Barack Obama”.

Krönikan avslutades med orden Jag blir så arg, det här är så jävla pinsamt. Varför är det så okej att vara clueless när man skriver om hiphop?

Hatten av till Axel Björklund.



Men detta var bara en liten parentes och året var 2008. Däremot är det helt befogat att 2011 ställa samma fråga: VARFÖR är det ok att vara så clueless när man skriver om hiphop?
Jag har full förståelse för att det kan vara svårt att hålla reda på hur allt hänger ihop, vem som proddat vem och vem som släppte vilken skiva och när.. Den som förväntar sig att journalister ska kunna allt, har nog missförstått yrket. Däremot ska journalister veta hut. Är man osäker, finns det otroligt många sätt att ifrågasätta och komma sanningen lite närmare. Kolla Internet, kolla Twitter.. vad som helst. Utgå inte från en endaste källa, när det dessutom handlar om en genre du inte verkar ha koll på. Och även om du tycker att du har koll, dubbelkolla.
Med det sagt, blickar jag över till det stora landet i väst. Det är ingen hemlighet att Fox News har en högersvängd retorik, och den är ofta lite extra dömande (to say the least) när det kommer till urban kultur i USA. Så när jag ser Fox News snacka sönder hur en 'promoter of cop killing' vid namn Common bjudits in till Vita Huset för att läsa lite dikter med Michelle Obama, tänker jag Gå och lägg er och er skamlösa journalistik. Men eftersom det är Fox News, tänker jag samtidigt att det faktiskt inte är något nytt under solen.



DÄREMOT, och här kommer twisten, kan jag tycka att kära Sofia Gustafsson på Metro kan sluta använda Fox News som första och enda källa. Så här valde Metroskribenten att skriva 10/5:

Michelle Obama har anordnat en poesiafton på onsdag till vilken hon har bjudit flera poeter. En av de inbjudna poeterna är en framgångsrik Chicagopoet och rappare, Lonnie Rashid Lynn, Jr., även kallad "Common".
Men Commons texter är kontroversiella, hans poesi innehåller både hot om att skjuta poliser och i ett stycke skriver han att före detta presidenten George W. Bush bör brännas.


Rubriken lyder Michelle Obama´s inbjudna poet manar till våld.
Måste säga att bilden Metro valde är ju otroligt passande. En snällare Common får man leta efter.
Sofia Gustafsson, du kan få en Commonskiva av mig.



TACK till Iman Hazheer som gjorde mig uppmärksam på detta.

/Emilia.

2 kommentarer:

  1. Fy satan så bra skrivet! Grymt! //Staffan

    SvaraRadera
  2. Jag kan tänka mig att det är det här dom syftar på.

    http://www.youtube.com/watch?v=LssFolrpiD4

    Ja jävlar, vad roliga människor det finns.

    SvaraRadera