söndag 22 maj 2011

SmoJo - SmoJoSolo



Oavsett vad bloggar och diverse sociala medier skriver om mixtapes och skivor, tycker jag nästan alltid det är intressantast när artisten själv får berätta om sitt eget skapande.
Om rapparen i fråga dessutom är lite salongsberusad där han sitter vid sin dator och berättar om sitt senaste alster, ja, då kan det låta så här:

Från den första dagen jag började rappa har jag allid älskat hela grejen med att göra musik tillsammans med andra. Oavsett om det är en fett uppstyrd låt eller nån värdelös session man vet man aldrig kommer göra något av så har jag alltid gjort musik för njutningen av att skapa musik. Jag har gjort musik i snart 10 år men har fram tills SmoJoSolo släppt någonting solo. Jag har till och med aldrig ens spelat in någonting solo fram till jag spelade in "Intro" till SmoJoSolo.
Från och med det att jag började rappa har jag fått väldigt överraskade och positiva reaktioner från rappare och annat löst folk i min omgivning. Det började med sessions med Beväpnad Tjockis, battleforum på whoa och gästvers på den s.k. "gräsfokuserade" gruppen Coast Records (CRinc.) andra album "Motvind".
Jag har näst intill ett tusental inspelade verser i min diskografi men inget av det har jag släppt själv. År 2009 släppte jag tillsammans med min grupp Ri-Fa 4 stycken mixtapes under namnet "Ri-Fa @ the movies" som fick väldigt bra respons från gamla Ri-Fa fans. Jag har vart med i Ri-Fa sen dag ett men i och med Ri-Fa @ the movies kändes det som att jag kunde axla Ri-Fa manteln.

Efter @ the movies perioden ville vi få någonting gjort, så vi spelade in vad som skulle bli uppföljaren till Ri-Fa Madness - Ri-Fa's första skiva. Vi spelade in 12 tracks under en vecka sommaren 2010 som efter mycket om och men resulterade i "Ri-Fa - Det femte elementet (Addendum)" senare den vintern. Under tiden detta färdigställdes så startade jag, tillsammans med Tay Tay, Kurt Codein & Mandalaten en studio i Göteborg vi kallar Indianen. Det var i Indianen jag bestämde mig för att börja jobba på min solodebut så jag tog kontakt med Jewoit Productions som mer än gärna supportade mig med beats. Detta skedde i slutet på februari och SmoJoSolo var färdiginspelad på mindre än 2 månader.

Till skillnad från många andra så spelade jag inte in en stor mängd låtar för att sedan gallra ut de bästa utan jag fokuserade på att spela in låtar som var bra från början och som inte behövde modifieras eller klippas bort. Jag gick in i studion precis som jag alltid gjort och skrev hela skivan från hjärtat. Jag har aldrig någonsin hittat på eller ens kryddat berättelser om mitt liv, jag sysslar inte med sånt. Jag ville bara att folk äntligen skulle få en chans att se mig ur ett annat ljus där jag varken skiner över eller skuggas av min grupp. SmoJoSolo var en chans för mig att visa hur bra jag verkligen kan vara och hur min stil har utveckas sen vår mixtapeserie.
Man kan se SmoJoSolo som slutet på en era. En sammanfattning av det jag velat säga genom alla dessa år men inte fått plats med på 16-bars verser. Men man kan också se SmoJoSolo som början på något stort. Det tog mig 2 månader att skapa mitt första solosläpp, så vem vet var jag kommer befinna mig om 1 år..


Tanka hem SmoJos SmoJoSolo här.
And while you're at it, kolla även in detta.

/Emilia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar