måndag 21 februari 2011

Ri-Fa: Det Femte Elementet


Bild av Hannes Hopf

Jag berättade för en polare att jag skulle skriva en recension av Ri-Fa:s Det Femte Elementet.
Handlar mycket om röka eller? var hans spontana reaktion.
Den enkla beskrivningen av Det Femte Elementet är att det är en 6spårig saga om relationen till röka. Men det är den enkla beskrivningen. Du behöver inte vara överanalytisk för att förstå att Ri-Fa:grabbarna pratar om mer än grönt här. Det handlar om vardagslivet och om framtiden. Det Femte Elementet är en begrundande paus. Här har Ri-Fa stannat upp delat med sig av sina day-to-day återspeglingar, men inte på det där lite pretentiösa sättet, utan snarare på det där Fan-vad-jag-kan-relatera-sättet. Sagan som berättas handlar om alla slags relationer. En rappares relation till sin musik kontra den där nageln i ögat som viskar Kan du verkligen leva på det här?, relationen till den ”romantiserade drogbilden”, eller rentav relationen till någon annan människa.
I grund och botten är det övervägande nostalgi i Det Femte Elementet. Texter du vill lyssna på ordentligt, på beats som vaggar fram orden. Det är melodiskt och stämningsfullt. Även om det andra spåret, Den Oändliga Cirkeln, drar tankarna till The Chronic g-funk och man tänker Ok, det här kommer bara handla om rökridåer, får man inte begå misstaget att tro att de sex spåren kommer vara enformiga. Jag underskattar inte RiFa, men jag måste erkänna att Det Femte Elementet levererar mer än jag kunnat ana. Utöver det snygga flowet och det magnifika antalet klockrena oneliners, är det sex spår som är helt fristående och man märker hur mycket krut SmoJo, Shazaam, Tay och Freezylocc lagt ner på dem. Den tunga produktionen tackar vi Johnik, Solo, Icetail, och RSL Beats för.
När jag lyssnat klart återstår bara en fråga: Är ångest det femte elementet?

Gillas starkt.

Ladda HÄR.

/Emilia Melgar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar